({{search.Data.length}} resultat)
Cykla på grusvägar i Dalsland

Farawayistans graveläventyr i Dalsland - en oförglömlig upplevelse

• Sabina Knezevic, Farawayistan

Robin och Sabina driver bloggen Farawayistan där de berättar om sina cykeläventyr runt om i världen. 2022 var de i Dalsland för att upptäcka de dalsländska grusvägarna och de blev inte besvikna.

När vi flyttade till södra Sverige hade vi som mål att upptäcka så mycket som möjligt av hela landet. Två år senare upptäcker vi fortfarande nya platser. Den här gången åkte vi norrut för att cykla gravelbike i Dalsland som är känt för sina vackra sjöar och skogar.

Dalsland beskrivs ibland som ”ett Sverige i miniatyr” och här finns de bästa delarna av det Sverige har att erbjuda.

Det finns massor av roliga saker att göra, såsom vandring, paddling och – såklart – cykling! Landskapet består av en salig blandning av sjöar, floder, skogar och fält, och de lugna grusvägarna leder dig till mysiga små samhällen, imponerande byggnader och herrgårdar. Vi måste erkänna – vi är helt hänförda av hur vackert Dalsland är!

Cykelvänligt boende hos Upperud 9:9

Från Malmö tog det 5 timmar med bil till Upperud 9:9, där vi tillbringade vår första natt på denna naturresa. Hotellet är beläget i en ombyggd spannmålssilo och det finns fem unika rum i den gamla byggnaden.

Hotellägaren Kerstin välkomnade oss med öppna armar och skickade snabbt ut oss på vägarna med färdigpackad lunch. Vi cyklade på grusvägar genom skogen och stannade vid flera vackra platser på vägen.

Avsluta dagen med bastubad

Tillbaka på Upperud 9:9 fick vi vara med under premiären för den nya bastun. Det stora glasfönstret erbjöd en rogivande vy över sjön och vi tittade på fåglarna medan vi varvade ner. Vi mötte även andra gäster i bastun.

En familj hade vandrat Pilgrimsleden och två vänner var där för att paddla kajak. Efter bastun tog vi ett svalkande dopp i sjön och förberedde oss för en trerätters middag i hotellets restaurang.

Missa inte Dalslands kanal

Nästa morgon var det dags att åka till vårt nästa resmål i Dalsland och efter en underbar svensk frukostbuffé lastade vi in cyklarna i bilen. På vägen passerade vi akvedukten i Håverud och det var en fascinerande syn med det spektakulära mötet mellan väg, järnväg och vattenled.

Vi älskar att ta oss fram på grusvägar, men vi kan definitivt se oss själva paddla längs Dalslands kanal också!

Cykla en bit av Unionsleden

En slingrig och krokig väg tog oss genom skogen till Dalslands Aktiviteter vid Steneby Prästgård i hjärtat av Dalsland. Det var den perfekta startpunkten för en vacker cykeltur med gravelbike.

Vi cyklade en del av Unionsleden, en 350 km lång cykelled som leder resenärerna från Moss i Norge till Karlstad i Sverige. Vi åkte längs en behaglig blandning av glest trafikerade landsvägar, grusvägar och cykelleder.

Mil efter mil njöt vi av fantastiska vyer över sjöarna och vinkade till de boende vi passerade som var ute i trädgården och förberedde sina hem inför sommaren.

Vi stannade för en rejäl lunch på Not Quite – ett gammalt pappersbruk som byggts om till kulturcenter. Det är två belgiska systrar som äger kaféet, vilket kan förklara varför ”Uitsmijter”, en rätt som inte är så vanlig i Sverige, fanns på menyn och holländare som vi är kunde vi såklart inte låta bli att beställa varsin.

Perfekta grusvägar och glasstopp

Med påfylld energi fortsatte vi vår cykeltur och efter en påfrestande uppförsbacke med asfalt svängde vi av in i skogen till en nästan undangömd grusväg. Det bästa med att cykla uppåt är att man får åka nerför igen efteråt. Vi cyklade ikapp och gled över perfekta grusvägar medan de tekniska delarna gjorde att vi behöll fokus på terrängen.

Tillbaka vid Dalslands Aktiviteter köpte vi glass och cyklade den sista biten till där vi skulle tillbringa natten. Man kan verkligen säga att vi tappade hakan när vi såg var vi skulle sova.

Sova i ett glashus

Vid sjön Ivägs strand finns fyra unika glashus och ett av dessa var vårt under en natt. Helt avskilt från resten av världen fick vi njuta av skogslivet med bekvämligheter som en stor säng, mysiga täcken och en vacker utsiktsplats på ett trädäck ovanför vattnet. En kock hade förberett grillat, vilket var perfekt för två hungriga cyklister.

Fotograf: Farawayistan

Som om inte glashuset var speciellt nog så fick vi även använda den vedeldade badtunnan.

Efter ett hett bad gjorde vi oss hemmastadda i stugan och tittade på trädtopparna som svajade i vinden.

När solen gått ner låg vi och tittade på hur fullmånen lystes upp ovanför sjön och spred ett vitt skimrande ljus på vattenytan.

Dalsland har så mycket att erbjuda för cyklister och andra friluftsentusiaster. Lyxiga miljöer som den vi valde säkerställer att du återvänder hem full med ny energi. Cyklister som vill ha mer äventyr och har starka ben kan upptäcka det här vackra landskapet genom att cykelcampa, bikepacking, och sova i ett av de många vindskydden. Att cykla gravelbike i Dalsland är verkligen en oförglömlig upplevelse.