Gå till innehåll
({{search.Data.length}} resultat)
{{settings.Localization.Data.SearchResult.EmptySearchResultSuggestion}}

Vi använder Cookies, stäng meddelandet för att godkänna. Visa mer information

{{settingsInstance.Localization.Data.Cookies.Title}}

  • Fotograf: Marcel Pabst

Fästningen gav Stefan ny musik

  • Mikael Almse

För ungefär elva somrar sedan gav Marstrand och Carlstens fästning artisten Stefan Andersson en helt ny riktning. Han följde med sin son på en guidad visning och blev som bergtagen av fästningens hemska men fantastiska historia. Därefter skrev han musiken till skivan ”Marstrandsfånge No 90 Kleist” som i år firar 10-årsjubileum på Marstrand.

Den dramatiserade föreställningen spelas under juli-augusti i fästningens riddarsal och är baserad på skivans låtar om fångarna och soldaterna på Carlstens fästning på Marstrand under 1600 – 1800-talet. Gästerna bjuds till bords, med musik, mycket humor och Stefans spännande historier.
- Att bli dömd till Marstrandsarbete var det tyngsta straffet som utdelades i Sverige. Kom du dit som fånge kom man knappast därifrån med livet i behåll, berättar Stefan Andersson.
  Carlstens fästning började byggas den 1658 av Karl X för att försvara den svenska flottan. Den tunga stenen släpades av fångarna som sedan låstes in innanför de tjocka murarna. Ett mycket hårt liv.

Under föreställningens middagsbjudning radas historiska karaktärer upp; kommendant Danchwardt, marstrandsfånge no 90 Kleist, bödeln Beckius, Lasse-Maja och en halvpackad Tordenskiold.

Fotograf: Marcel Pabst

Kände sig svensk för första gången

- Jag har skrivit materialet ur ett jag-perspektiv så gästerna skådar ett personligt nedslag på individnivå där fångarnas tragiska och ofta korta levnadsöden fortfarande verkar fascinera och beröra, säger Stefan. Ett fint minne jag har efter en av förställningarna är då jag tog färjan till fastlandet och började prata med en kille med utländsk bakgrund. Han berättade att efter han sett och hört vår föreställning så var det först nu som han kände sig svensk. Han menade att vi svenskar ofta uppfattas som lite korrekt präktiga men när han fick uppleva fästningsfångarnas eländiga historia på plats så förstod han att även Sverige har gjort en ruskig resa och fått kämpa för demokratin. Han sa att han förstod vår svenska bakgrund bättre nu.
Tänk om vi i år firar 10-årsjubileum, det är magiskt!

Efter ”Kleist” så har Stefan fortsatt att släppa temaskivorna Skeppsråttan, Teaterkungen och Made in China – samtliga med Västsveriges spännande historik som källmaterial. Alla skivor har också blivit till föreställningar som fortsätter att spelas runt om i Sverige.