({{search.Data.length}} resultat)

Tjörn Island of Art rundan
Tjörn

37 km lättcyklad tur på Tjörn

Här presenterar vi en en lättcyklad tur på västra Tjörn, som bjuder på omväxlande natur med både asfalt och grus som underlag. Rundan startar på Klädesholmen vid Salt & Sill.

Söker du en trevlig och lättcyklad runda där du tar dig fram både längs grusvägar, asfalt och i magisk natur med havet och skogen nära till hands? Då är Tjörn Island of Art-rundan verkligen något för dig

Rundan startar och slutar vid det flytande hotellet Salt & Sill på den lilla ön Klädesholmen. Härifrån trampar du över bron som förbinder Klädesholmen med Tjörn. Snart passerar du Bleket med sina fina vita skärgårdshus och trampar vidare mot Skärhamn. Här cyklar du längs med havet i lantlig miljö. Vill du ta en paus? Håll utkik efter skylten mot Moriks Fårgård. Stannar du till här får du en riktig energipåfyllnad genom besöket i denna oas med gårdsbutik och café. Vill du svalka dig och kanske njuta av fantastiska havsvyer föreslår vi att du svänger av mot Stockevik och dess fina badplats.

Nordiska Akvarellmuseet och Skulptur i Pilane

Cykelresan går nu vidare mot Skärhamn. Söker du konst- och kulturupplevelser är du verkligen på rätt plats. Cykla därför ut i södra hamnen. Här hittar du Nordiska Akvarellmuseet samt mysiga caféer, restauranger och butiker.

Nu är det dags att via Utäng ta dig ut ur Skärhamn och via skyltarna för Tjörn – Island of Art styra kosan mot Pilane. Med vinden i håret tar du dig fram på cykelvägen mot Dyreby, för att korsa vägen mot Brevik. Det skiftande landskapet som blandar den vackra trollskogen mot Säby med slingrande stigar, vindpinade tallskogar, ekhagar och vindlande spänger är något alldeles extra. Till slut når i Skulptur i Pilane – naturens egen konsthall. Stanna till och titta på de magnifika konstverken! Från Pilane går turen vidare mot Långekärrsvägen, där du svänger höger. Vill du göra en avstickare eller cykla en lite längre runda svänger du istället vänster för att komma till Björholmen eller Kyrkesund.

Avsluta med en god fika vid havet

Följ nu landsvägen och sväng höger vid nedre Tådås - här är det skyltat med en grön cykelskylt. Vid Brok fortsätter du genom att hålla vänster ut mot Kärrslättsvägen. Här går det att korta ned rundan och cykla tillbaka samma väg mot Skärhamn. Ruten tar dig till vänster vid cykelskylten mot Krossekärrsvägen. Här njuter du av de fina grusvägarna du rullar på via Hermansgård, Tolleby Tjärn och sedan genom Tolleby.  Turen går vidare fram till Aröd och fortsätter tillbaka mot Klädesholmen.

Färden går genom det lilla samhället Bleket och mot Klädesholmen. Strax innan bron över till Klädesholmen vid havskanten ligger det lilla surdegsbageriet Lottas Bak & form. Här kan du avsluta din tur med en god fika eller lunch.

Fakta om leden

Längd:

37 km

Område:

Turen går från Klädesholmen på sydvästra Tjörn via Aröd, Skärhamn, Pilane och sedan tillbaka via Tolleby. En rundslinga som kan justeras för kortare eller längre turer.

Tänk på:

• Cykla säkert. Använd alltid hjälm och ha en reparationssats med dig ifall olyckan är framme. Vissa vägar kan vara mer trafikerade än andra och underlaget kan variera.
  • Visa respekt för fotgängare, bilister och andra cyklister. Kom ihåg att du inte är ensam på vägarna.
  • Värna om naturen genom att alltid ta hand om skräp från energibars och liknande.

Markering:

Turen är inte markerad

Svårighetsgrad:

En lättcyklad tur på asfalterad landsväg men även på hårt packade grusvägar.