({{search.Data.length}} resultat)

Norra Tjörn på cykel
Tjörn

44 km asfalt och grus

Upptäck nordvästra Tjörn på cykel! Här får du en fin och enkel tur på 44 km längs saltstänkta och lantliga vägar.

Pausa vid skulpturer och badplatser

Den här trevliga rundan startar vid Björholmens Marina - så redan från start kan du ta del av fantastiska vyer längs med havet. Turen tar dig fram längs med landsvägen och du passerar bland annat infarten mot Skulptur i Pilane. Här kan du ta en avstickare för att besöka naturens egen konsthall med skulpturer av världsklass. Rutten fortsätter längs med landsvägen fram till skylten mot Rörastrand där du svänger av mot vänster för att sedan följa de gröna cykelskyltarna mot Röra. Här kan du ta dig en avstickare mot den fina badplatsen vid Röra.

Fotograf: Jonas Ingman

Shopping och fika längs med leden

Fortsätt att följa cykelskyltarna mot Kållekärr. Strax innan du är framme tar du vänster mot sundsbyvägen. Sväng sedan av mot grusvägarna på Dösevägen och ta sikte mot Valla kyrka. På vägen passerar du Tjörns Hembygdsförening och deras fina museum. Ett stenkast från Valla Kyrka hittar du smedjan och butiken Silver Wijk.

Fortsätt nu cykelturen ut mot Hjältebyvägen och styr vidare mot Myggenäs och Almö Livs där du kan ta en fikapaus. Kanske unnar du dit ett dopp vid Almöns Badplats.

Turen går tillbaka via Myggenäs Korsväg och cykelbanan hela vägen till Kållekärr. Vill du ha en avstickare mot havet så tar du dig över vägen via cykelbron eller cykeltunneln vid Häggvalledamm strax innan rondellen. Följ Höviksnäsvägen ned mot hamnen och sväng av till höger vid badplatsskylten mot Låka.

Väl framme i Kållekärr kan du stanna till vid Korggubben och Dekorex för lite shopping. Fortsätt på cykelvägen fram till rondellen vid Hällervägen, där svänger du höger och följer vägen fram till Brok där du svänger vänster och följer de gröna cykelskyltarna via Tådås. Ta vänster vid landsvägen och följ samma väg tillbaka till Björholmen.

Övernattning

Vill du avsluta din dag på cykeln med en hotellnatt eller natt i fina stugor och god mat så finns det flera fina anläggningar att välja mellan i närheten av den här rundan. Välj då att starta och avsluta rundan vid något av nedanstående boenden.

Fakta om leden

Längd:

44 km

Område:

Nordvästra Tjörn och Björholmen, Röra, Kållekärr, Sundsby, Myggenäs.

Tänk på:

• Cykla säkert. Använd alltid hjälm och ha en reparationssats med dig ifall olyckan är framme. Vissa vägar kan vara mer trafikerade än andra och underlaget kan variera.
  • Visa respekt för fotgängare, bilister och andra cyklister. Kom ihåg att du inte är ensam på vägarna.
  • Värna om naturen genom att alltid ta hand om skräp från energibars och liknande.

Markering:

Turen gå längs med gröna cykelskyltar.