({{search.Data.length}} resultat)

Torrskogturen
Bengtsfors

75 km - Mountainbike, Gravelbike, Cyclocross

En cykelrunda som går på vackra grusvägar med utmanade höjdmeter och en underbar naturupplevelse. Passa på att njuta av goda våfflor längs vägen. Xc-, gravel- eller crosscykel rekommenderas.

Mountainbike, Gravelbike, Cyclocross

• TID 3–5 timmar
  • UNDERLAG Asfalt 20 km, 55 km grusväg
  • UTRUSTNINGSKRAV/CYKEL Mountainbike, Gravelbike eller Cyclocross
  • BILTRAFIK Mestadels mindre grus- eller skogsväg med begränsad trafik
  • START & MÅL Turistbyrån i Bengtsfors
  • MARKERING Omärkt/ej skyltad

Från startpunkten vid Bengtsfors turistinformation cyklar du över Greaberget till Dalslands Camping där du följer asfaltsvägen till vänster och följer skyltningen mot Nössemark. Efter ca 10 km svänger du av på grusvägen mot Dåverud och Hökhult. Vägarna är relativt bilfria och med många uppförsbackar, samtidigt belönas du med lika många härliga nedförsbackar.
Cykelturen norrut går genom de djupa dalsländska skogarna. Vid Barkerud svänger du vänster och cyklar återigen mot Nössemark. Efter ca 7 km svänger du höger mot Lennartsfors. Du ankommer därefter till Torrskog norr ifrån och kommer då passera Torrskogs Källarbryggeri där en paus rekommenderas. (OBS måste förbokas). Gör hungern sig påmind passerar du även bygdegårdens sommarcafé senare på rutten strax efter kyrkan. Torrskog kyrka med sin vackra utsikt är också väl värt ett besök. Från kyrkan tar turen dig förbi Gullbrandsbyn och därefter en sjönära och i princip bilfri grusväg söderut till Herrenäs.
Från Herrenäs går cykelturen förbi Norra och Södra kvarnviken. Små gårdar, torp och bostadshus passeras. Innan du kommer åter ankommer till Bengtsfors cyklar du över Äspenäs med dess magnifika utsikt över sjön Lelång. För att undvika den trafikerade och smala bilvägen rekommenderas att du cyklar samma väg som du startade över Greaberget från Dalslands Camping tillbaka till Bengtsfors turistinformation.