({{search.Data.length}} resultat)

Ärtemarksturen
Bengtsfors

Cykla 30 km - Mountainbike, Gravelbike, Cyclocross

En mountainbike- eller gravelcykelrunda som går på vackra grusvägar runt sjön Ärtingen i omväxlande miljöer. Öppna landskap, skogar, sjöar och små tjärn passeras längs vägen med en del utmanande höjdmeter.

Mountainbike, Gravelbike, Cyclocross

• TID 2 timmar
  • UNDERLAG Asfalt 10 km, 20 km grusväg
  • UTRUSTNINGSKRAV/CYKEL Mountainbike, Gravelbike eller Cyclocross
  • BILTRAFIK Mestadels mindre grus- eller skogsväg med begränsad trafik
  • START & MÅL Turistbyrån i Bengtsfors
  • MARKERING Omärkt/ej skyltad

Från startpunkten vid Bengtsfors turistinformation följer du den grusade cykelvägen ”gamla järnvägen” till Billingsfors. Denna grusväg är delvis avstängd för biltrafik och är en populär sträckning för cyklister, löpare osv. Du cyklar genom delar av villaområdet i Billingsfors innan du ankommer Lammtjärnsvägen som tar dig via fina grusvägar några kilometer innan du ankommer en asfaltsväg där du tar höger. Du följer asfaltsvägen ca 5 km. Vägen är kuperad med skarpa kurvor genom vacker tallskog. Efter ett par kilometer kommer sjön Ärtingen på din högra sida. Du fortsätter asfaltsvägen fram till Kasen. Där svänger asfaltsvägen skarpt höger och du fortsätter rakt fram på en grusväg. Nu går grusvägarna genom skogar och förbi små gårdar. Karta rekommenderas, då du passerar flera vägval och kortare asfaltsträckor. Efter Myren följer du den smala grusvägen som på sina platser är helt bilfri förbi Dåvershögen. Från den stora trevägskorsningen Ed/Nössemark/Bengtsfors följer du skyltningen tillbaka till Bengtsfors. Efter ca 4 km ankommer du till Dalslands Camping varpå du cyklar över Greaberget för att undkomma biltrafik. Denna grusväg tar dig hela vägen tillbaka till Bengtsfors centrum förbi Folkets Park.

PDF med karta

GPX filer via google maps