({{search.Data.length}} resultat)

Fröstorpabäcksleden
Tibro

3 kilometers vandring i Rankås

En kortare vandringsled genom Rankås vackra natur. Här promenerar du längs smala skogsstigar, förbi bäckar och vattendrag och genom både löv- och barrskog.

Snabbfakta

Längd: 3 km

Tid: ca 30-35 minuter

Svårighetsgrad: medel

Område: Rankås Fritidsområde

Fröstorpsbäcksleden är en av de kortare vandringslederna i Rankås. Här går du längs med smala naturstigar och på grusvägar genom skogen. Det är en led som passar dig som vill ha en kort lugn promenad. Den är mestadels flack och lätt terräng, men på vissa ställen är stigarna smala och lite branta.

Leden passerar Vildmarkscampingen och där finns en grillplats, glöm inte att ta med eller kol. Starten är vid Rankås fritidsområde, välj startporten för vandringsleder och följ de röda markeringarna. Njut av den vackra naturen och lugnet i Rankås.

Fakta om leden

Längd:

Leden är 3 kilometer

Ungefärlig tid:

Ca 30-35 minuter

Markering:

Följ röda markeringar i motsols riktning

Svårighetsgrad:

Svårighetsgraden är medel, till största del är leden lätt att gå och underlaget är bra stigar. Men på vissa ställen är terrängen lite brantare och stigarna smala med mycket rötter.

Start och mål:

Starten är vid Rankås fritidsområde, välj portalen för vandringsleder och följ de röda markeringarna.

Hitta hit:

Från Tibro centrum tar du Hjovägen mot Hjo, sväng vänster in på Breviksvägen och följ skyltning mot Rankås frititdsområde. Det är ca 5-10 minuters bilväg.