({{search.Data.length}} resultat)

Vandra och cykla mellan Akvarellmuseet och Pilane
Skärhamn, Tjörn

12 km, lätt

På Tjörn älskar vi konst och natur. Därför mixar vi dessa två genom en fin led. Cykla, spring eller gå dig varm mellan konsten på Nordiska Akvarellmuseet via slingrande vägar till natursköna Skulptur i Pilane.

Från Nordiska Akvarellmuseet och kajkanten i Skärhamn leder dig skyltarna genom kustsamhällets charmiga kvarter, förbi fiskeskutor och sjöbodar. I takt med att bebyggelsen avtar öppnar ett av Sveriges vackraste kulturlandskap upp sig. Längs slingrande stigar fortsätter turen genom vindpinade tallskogar fram till havsstrandängarna. Fortsätt genom ekhagar och vindlande spänger och där bland klippor, stenåldersgravar och fritt betande får ligger Skulptur i Pilane.

Hyrcyklar finns på Tjörns Turistinformation, samt på flera boendeanläggningar på Tjörn och i södra Bohuslän.

Fotograf: Roger Borgelid

Fakta om leden

Längd:

12 km enkel väg

Ungefärlig tid:

Cykling ca 50 minuter
Promenad ca 2 timmar

Tänk på:

Värna om vår natur genom att alltid ta hand om ditt skräp.

Markering:

Sträckan mellan Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn och Skulptur i Pilane är märkt med skyltar längs vägen. Skyltarna är blå/vita och på dem står det Tjörn Island of Art.

Svårighetsgrad:

Lätt om du går eller springer.

Lätt till medel om du cyklar. Ett kort parti i slutet av leden, vid Säby kile, tar man sig över några spångar, berg och lite kuperad terräng.

Underlaget på leden är asfalt, grusväg, stig och spänger.

Passar för:

Cyklar du så passar leden för Gravel, MTB och fritidscykel

Start och mål:

Leden startar/slutar vid  Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn och vid Skulptur i Pilane

Hitta hit:

Nordiska Akvarellmuseet

BUSS - Stig av bussen vid hållplats Kommunhuset, Tjörn. Följ sedan skyltar mot Södra Hamnen/Akvarellmuseet. Promenaden tar cirka 10-15 minuter. Direktbuss avgår från Göteborg ett antal gånger varje dag. För aktuella avgångar och reseplanerare, besök www.vasttrafik.se

BIL - ​Från Göteborg följ de brun/vita skyltarna längs med E6. Från Stenungsund kör du ut över Tjörnbroarna. Efter broarna kör vänster väg 169. Följ den brun/vita skyltningen till Skärhamn och till Nordiska Akvarellmuseet.

Från Uddevalla, följ de brun/vita skyltarna längs med E6. Från Stenungsund kör du ut över Tjörnbroarna. Efter broarna kör vänster väg 169. Följ den brun/vita skyltningen till Skärhamn och till Nordiska Akvarellmuseet.

PARKERING - Vid museet finns en parkeringsplats med 25 platser samt två för rörelsehindrade. Parkeringen är betalningsfri men tidsbegränsad till fyra timmar. I nära anslutning till museet (5-10 minuters promenad) finns fler parkeringar.

Pilane

Från Göteborg, tag E6 norrut. Tag av vid Stenungssund och håll mot Tjörn. Efter Tjörnbron, tag vänster vid trafikljusen och följ väg 169 i riktning mot Skärhamn. I höjd med Wallhamn, tag höger mot Kållekärr och Kyrkesund. Passera Kållekärr och följ därefter brunvita sevärdhetsskyltar ”Pilane gravfält” i riktning mot Kyrkesund. Åker du buss till Pilane så är närmsta busshållplats Basteröd.