({{search.Data.length}} resultat)

Rödbergsleden
Östersidan, Skaftö

Vandringsled med storslagen utsikt

Vandringsled över Rödberget intill Rödbersviks badplats på Östersidan med vidunderlig utsikt över Gullmarsfjorden och Lysekil.

Snabbfakta

Längd: 1 km

Tidsåtgång: 25 min

Svårighetsgrad: medel

Terräng: naturstigar över berg och bitvis mindre vägar.

Blå avstickare från kustleden

Lättaste vägen att komma på Rödbergsleden är kanske att utgå från färjeläget vid Östersidan, följa Kustledens blå markering mot Klubbans Biologiska station (Uppsala Universitet) och Rödbergsviksbadet. Därifrån viker leden av uppåt förbi privata parkeringar och nyröjda områden i Evensås. Vägen delar sig i backen upp, håll vänster upp över berget. Följ vägen ner mot vattnet på andra sidan. Strax före den lilla vägen viker in på en privat tomt till vänster fortsätter Rödbergsleden in till höger längs en bergsskreva.

Äventyrlig led över berget

Leden är medelsvår/svår och går över berget med en hänförande utsikt över Gullmarsfjorden. De blå prickarna finns målade på berget, på träd eller lösa stenar. Framme vid några bryggor svänger leden upp runt och genom en björk som viker sina grenar ner över leden. I slutet av leden står en träskylt som indikerar vandringsled/Rödbergsleden. Därifrån kan man fortsätta Kuststigen med sina blå stolpmarkeringar.

Fakta om leden

Längd:

1 km

Ungefärlig tid:

15 min

Markering:

Blå prickar målade på berget, på träd eller lösa stenar. Skyltar "Rödbergsleden" vid start och slut.

Svårighetsgrad:

Medel till svår bitvis:  Vandring sker delvis eller helt på naturstig. För en person med normal kondition är nivåskillnaden inget problem.

Start och mål:

Start:  Lättaste vägen att komma på Rödbergsleden är att utgå från färjeläget vid Östersidan, följa Kustledens blå markering mot Klubbans Biologiska station (Uppsala Universitet) och Rödbergsviksbadet. Därifrån viker leden av uppåt förbi privata parkeringar och nyröjda områden i Evensås. Vägen delar sig i backen upp, håll vänster upp över berget. Här finns skylt "Rödbergsleden".

Mål: Leden slutar vid Kvarnvik. Därifrån är det inte långt till att fortsätta till Koskär. I slutet av leden står en träskylt som indikerar vandringsled/Rödbergsleden. Därifrån kan man fortsätta Kuststigen med sina blå stolpmarkeringar.

Hitta hit:

Parkering finns vid färjelägret på Östersidan, Skaftö. Följ Kustledens blå markering mot Klubbans Marinbiologiska station (Uppsala Universitet) och förbi  Rödbergsviksbadet. Fortsätt stigen som svänger upp till höger mellan husen och när vägen delar sig finns här en skylt med "Rödbergsleden". där man svänger av mot vänster på vägen.

Leden slutar på andra sidan berget. Härifrån går Kustleden vidare med sina blå stolpmarkeringar.

Karta:

En digital karta hittar du på Google maps och om du vill ha tryckt karta finns det på Infopoints i Lysekils kommun.

Vill du ha tips på fler natursköna vandringar på Skaftö - spana in  Skaftö - En livslång kärlek med karta. Går även att skriva ut.