({{search.Data.length}} resultat)

Fotograf: pexels.com

Mjörn Runt
Alingsås och Lerum

Sjönära cykling med många badstopp

Mjörn runt är en klassiker bland cyklister i Alingsås med omnejd och sedan 1972 har det hållits en årlig cykeltävling runt sjön. Denna sträcka går i nästan samma spår som tävlingen, men med lite omvägar för att hinna se lite extra vackra platser. Hela rundan är 67 km lång med ca 700 höjdmeter. Höjdpunkten på rundan är cyklingen på den f d banvallen mellan Sjövik och Gråbo, där du cyklar nästan vid strandkanten. Glöm inte badkläderna!

Standard

Rundan går på asfaltsvägar av bra kvalitet. På väg in och ut ur Alingsås går rundan på gång- och cykelvägar, men större vägar kan väljas om man vill. Mellan Sjövik och Stenkullen går rundan på cykelväg och från Stenkullen till Alingsås på mindre asfaltsvägar med mindre trafik.

Väg 180 och 190 mellan Alingsås och Sjövik kan vara vältrafikerad vissa tider på dygnet.

Beskrivning av rundan

Från Alingsås cyklar du gång- och cykelvägen ut mot Lövekulle camping och genom det nybyggda området Stadsskogen och fortsätter mot V:a Bodarna. Du fortsätter vägen fram mot Norsesund, men strax innan svänger du tvärt av och följer gång- och cykelvägen till Ingared.

I Ingared åker du genom samhället ner mot Kärrbogärdevägen som du följer vidare, genom tunneln under E20 och upp vidare på Kärrbogata. Här blir det en kort bit grusväg, men av god kvalitet.

När du efter några hundra meter kommer fram till asfaltsvägen igen svänger du söderut och tar dig en an rätt brant uppförsbacke. Detta är den klart tuffaste passagen under hela rundan, så efter den kommer resten av rundan att gå lätt!
Sväng sedan av mot "Tollered 3" i nästa fyrvägskorsning och följ vägen ända tills du kommer in i Tollered där du kan stanna till och titta på de gamla fabriksmiljöerna i en av Sveriges bäst bevarade bruksorter. Nääs fabriker med både övernattning och restaurang ligger på andra sidan E20, ett kort tramptag från vår rutt.

I rondellen vid Tollered, ta vägen mot Floda och följ den mindre vägen förbi Lilla Nääs, eller kanske vill du svänga av och åka in mot Nääs slott? Det är bara någon kilometer bort. Från Lilla Nääs cyklar du på cykelväg igen fram till Skallsjö kyrka med sitt karakteristiska inglasade kyrktorn och in genom Floda. Kör rakt genom rondellen mot Ryggebol och fortsätt på  gång- och cykelvägen fram till E20 igen som du åker över på "Höga bron". Sväng ner på "Skallsjö prästväg" som du följer ner mot Säveån på en fin, liten asfaltsväg.

Passa på att stanna till vid den djungelliknande miljön nere vid ån och se dig lite omkring. Kanske ser du en Säveålax gömma sig bland stenarna eller en kungsfiskare vissla förbi över vattnet?
Fortsätt sedan på en mindre grusväg/stig och led sedan cykeln över den obevakade järnvägsövergången. Se upp för tåg!

Cykla sedan västerut på cykelbanan bredvid Lerumsvägen fram till Stenkullen där det finns flera lunchrestauranger om du börjar bli hungrig. Följ sedan någon av gång- och cykelvägarna så att du kommer fram till Gråbovägen som du cyklar norrut, även här på egen cykelväg. Efter någon kilometer tar industriområdet slut och landskapet öppnar upp sig med hästhagar och vajande sädesfält.

Väl framme i Gråbo svänger du österut bredvid den första rondellen och följer den före detta banvallen ut mot Björboholm och Sjövik. Nu väntar fin och platt cykling, så passa på att njut. Snart ser du Mjörn mellan träden och sedan följer du precis utmed vattnet under en lång tid.

I Sjövik får du inte missa ett stopp på Hagströms lanthandel, en affär där du fortfarande handlar över disk. Mellan Sjövik och Brobacka cyklar du på väg 190 där det kan vara en del trafik vissa tider på dygnet, så ta det lite försiktigt. Vid Brobacka kan du ta en sväng upp till Brobacka kaffestuga för en god fika, eller kanske ta en promenad i Brobacka naturreservat innan du tar dig an den sista biten in till Alingsås, som också kan vara vältrafikerad ibland.

Bo och ät gott

Längs rundan finns många boenden att välja på, allt från hotell, vandrarhem och camping i härliga miljöer. Ett urval av boenden i Lerums kommun hittar du här. Söker du restauranger i Lerum hittar du det här.

I Alingsås finns det både gott om restauranger, kaféer och övernattningsmöjligheter.

Karta och gpx-fil

Här kan du se karta över ledenladda ner den i olika format till din GPS och se kartan i PDF för utskrift.