({{search.Data.length}} resultat)

Fotograf: Johan Törnroth

Världscuprundan 76 km

Landsvägscykling

Utmanande landsvägsrunda som följer samma sträckning som damernas världscup i cykling i Vårgårda. Med anslutning till och från Alingsås blir rundan totalt 76 km lång och innehåller fyra gruspartier.

Längd: 76 km
Stigning: 1 418 m

Se rutten på AllTrails

BESKRIVNING

Cykla på samma vägar som världseliten

Damernas cykelvärldscup har en årlig helg i Vårgårda. De cyklar då en runda på 55 km, men med anslutning till och från Alingsås blir denna runda alltså 76 km. Rundan går på 90 procent asfaltsvägar av bra kvalitet och de resterande 10 procenten på hårt packade grusvägar. Vissa sträckor har mer trafik, andra mindre.

Starta i Alingsås

Från Alingsås cyklar du längs gång- och cykelvägar förbi industriområdet Borgen ut mot E20. Där cyklar du sedan en kilometer på E20 innan du svänger av mot Ljurhalla. Vägrenen längs E20 är bred, men ta det ändå försiktigt när du ska svänga av och på.

5-6 kilometer senare svänger du av mot Skogsbygden och tar dig an rundans tuffaste backe på nästan hundra höjdmeter. Här kommer också det första grusvägspartiet. Sväng av vid den gula skylten mot Skanterna och kör på den tills du kommer på asfaltsvägen igen och åker förbi Nårunga, med magnifik utsikt över det kulliga landskapet.

Strax är du framme i Ljurhalla och ska korsa väg 42. En tredjedel av passet är nu avklarat. Vägen från Ljurhalla till Asklanda är vackert böljande. Njut särskilt av den fina utsikten vid Ornunga kyrka där du under en klar dag ser ändå bort till Ålleberg i Falköping. Vid Asklanda svänger du ut på väg 182 i knappt två kilometer för att sedan ta höger in mot byn med det härliga namnet Kvinnestad, där grusparti nummer två väntar.

Välförtjänt fikastopp i Vårgårda

En slingrande asfaltsväg tar dig sedan in mot Vårgårda, men strax innan kan du svänga av en extra tur för att ta grusväg nummer tre eller fortsätta på asfalten förbi Tånga Hed in till Vårgårda. Här finns läge för en välförtjänt fika på Stjärnegärdets Kök & Fik eller klassiska Konditori Centrum. Här finns också Mathias Kök & Rum där du både kan äta mat och övernatta.

Efter Vårgårda väntar ungefär fyra kilometer längs riksväg 42 mot Borås, en större väg med en vägren. Sedan svänger du av mot Alingsås vid en fyrvägskorsning, in på en mindre asfaltsväg igen. Sväng in på grusvägen mot Finnatorp och åk på den tills du kommer fram till Horla där du kommer ut på asfalt igen och fortsätter söderut mot Kärtared. Härifrån tar du samma väg tillbaka till Alingsås som du kom ifrån, om du inte är sugen på ett varv till förstås!

I Alingsås finns det både gott om restaurangerkaféer och övernattningsmöjligheter.

Boka ett cykelpaket med boende på Grand Hotel Alingsås.

Ladda ner GPX-fil

BILDER FRÅN OMRÅDET

Horla kyrka.

Tre saker att tänka på som landsvägscyklist:

• Cykla säkert. Använd alltid hjälm och ha en reparationssats med dig ifall olyckan är framme. Vissa vägar kan vara mer trafikerade än andra och underlaget kan variera.
  • Visa respekt för fotgängare, bilister och andra cyklister. Kom ihåg att du inte är ensam på vägarna.
  • Värna om naturen genom att alltid ta hand om skräp från energibars och liknande.