({{search.Data.length}} resultat)

Fotograf: Birgitta Saunders

Svartesjöleden
Mjäldrunga, Herrljunga

Svartesjöleden i Mjäldrunga går till Svartesjön i Ramlamossen.

Svartesjöleden i Mjäldrunga går ut till Svartesjö och Ramlamossen. En fin led som är ca 6-7 km lång och som går genom skog vidare ut på mossen, runt Svartesjö och tillbaka. Ramlamossen är ett Natura 2000-område.

Vandra ut till Svartesjö

Snabbfakta

Längd: Cirka 6-7 kilometer

Markering: Gul ledmarkering

Tidsåtgång: Beräkna ca 1,5 timma i lugnt tempo

Terräng: Vandring går mestadels på mindre skogsvägar och stigar och följer spång ut på mossen till Svartesjö. Obs! Vandring runt mossen är inte spångad. Kan vara väldigt blöt under regniga perioder.

Leden  är en rundtursled och följer mindre skogsvägar och stigar mestadels i skog och genom hagar. Ut på mossen följer man spång som slutar vid Svartesjö. Det finns möjlighet att gå runt Svartesjön, men det kan vid mycket regn vara väldigt blött och denna är inte spångad.

Tips är att ta med sig fika ut på promenaden och njuta av en vacker och rofylld miljö. I maj kan man höra göken och här finns också köttätande växter att beskåda. På hösten blommar Västergötlands landskapsblomma Ljungen. Mossens säregna natur bjuder på en känsla av att befinna sig till fjälls men låga lövträd och barrträd.

Svartesjöleden, Ramlamosse jan-2019

Fotograf: Birgitta Saunders

Här kan du lyssna till en Audioguide om Ramlamosse och området.

Upplysningar och ansvariga för leden är: Mjäldrunga Byalag.
Kontaktperson: Elisabeth Svensson tel. 0515-49029 / 073-4211399.

Välkommen till Mjäldrunga och Svartesjöleden.

Fakta om leden

Längd:

Leden är ca 6-7 kilometer lång.
Vandringen runt Svartesjö är ca 1 kilometer, den är inte spångad och kan vid blöt väderlek vara svår att ta sig runt. Går du inte runt sjön är leden 6 km fram och tillbaka till starten för leden.

Ungefärlig tid:

Promenad ca 1,5 timme i lugnt tempo.
Ytterligare tid kan få läggas på om man går en runda kring sjön och gör den lilla kort avstickaren till Millenniumstugan. Tar du paus så lägg på tid för din promenad.

Område:

Milleniumstugan och Ramlamossen

Svartesjöleden går förbi Milleniumstugan och vidare ut på Ramlamossen (mossen har även benämningen Ramnamosse). Ramlamossen är ett Natura 2000-område och skyddat område.

En spång leder ut till Svartesjö som ligger mitt i mossen och här kan du sedan gå runt sjön och tillbaka samma väg som du kom.

Tänk på:

Ha bra skor på vid vandring

Bra kängor eller stövlar är att rekommendera, framför allt under höst, vinter och vår men även under en blöt sommar.
Leden är inte tillgänglighetsanpassad och lämpar sig inte för barnvagn eller rullstol.

Rastplats med stuga och torrdass finns efter ca 1 km in på leden. Stugan kallas för Milleniumstugan då den byggdes vid millenniet 1999/2000. Tips är att ta med eget toapapper.

På vägen ut till Mossen finns ett äldre gömsle för fågelskådare.

Säkerhet:

Observera att eldningsförbud råder året runt på mossen.

Spång ut på mossen kan vid minusgrader vara hal att gå på.

Strax före man kommer ut på mossen passerar man ett fågeltorn som tyvärr är avstängt pga säkerhetsskäl.

Markering:

Ledmarkering: Gul

Svårighetsgrad:

Medel

Start och mål:

Vid vägen mellan Annelund och Falköping, strax söder om i Mjäldrunga by, står det en skylt med namnet Svartesjö, här är utgångspunkt för leden som är en rundtursled. Det finns plats för parkering av några bilar och en informationsskylt med karta finns på platsen.

Hitta hit:

Från Herrljunga kör väg 181 mellan Herrljunga och Falköping. Sväng av mot Hudene och vidare mot Skölvene. Ta vänster i Skölvene korsning och fortsätt i ca 7-8 km tills du ser en skylt där det står Svartesjö.

Från Annelund följ Falköpingsvägen mot Falköping efter ca 13-14 km strax före mjäldrunga by, sväng av där du ser skylten Svartesjö.

Från Falköping följ väg 47 i riktning mot Trollhättan efter ca 4,5 km på väg 47, sväng vänster in på väg 181 i riktning mot Herrljunga. Efter ca 10 km sväng vänster efter att ha passerat ån Lidan i riktning mot Annelund. Kör ca 6,5 kilometer. Efter att ha passerat Mjäldrunga by så är det dryga 1 kilometer fram till parkering som är på höger sida i färdriktningen. Invid vägen står en skylt med Svartesjö.

Avstånd till Mjäldrunga: Borås: cirka 5 mil, Falköping: cirka 3 mil, Herrljunga tätort cirka 1,5 mil, Floby Cirka 1,6 mil.

Karta:

Digital karta: GIS webb Svartesjöleden
Ladda ned en vandringsledskarta och ta med på vandringen.