({{search.Data.length}} resultat)
En del av

Fotograf: Monika Manowska

Tillgänglighetsvänligt i naturen

Härliga promenadstråk och naturområden för allt och alla!

Munkängarna, Kinnekulle

Parkera vid det gamla turisthotellet (ruin) och följ vägen in i den förtrollande skogen. Stora delar av vägarna inne i grönområdet är tillgänglighetsvänliga då man kan ta sig relativt långt in. Extra vackert är det här i maj/juni när ramslöken står i full blom.OBS! dessa vägar kan ibland vara väldigt leriga och då är framkomligheten mycket begränsad. Bilden ovan är tagen vid Munkängarna.

Villaparken, Lidköping

Villaparken härstammar från 1700-talet och har en engelsk stil som skulle bjuda på mjukare
grönska blandat med vidsträckta utsikter och fantasifulla byggnader och broar. Det lilla
lusthuset är ett exempel på en sådan byggnad.

Starta vid skogshyddan som har en stor parkering precis intill Villaparken, samt flera
busshållplatser närliggandes. Följ den breda grusbelagda vägen in i Villaparken och håll
höger för att följa vägen ner mot vattnet. Du kan också välja att följa den asfalterade gång- och cykelvägen bredvid parken och vägen för att sedan ta höger och vandra in i parken
genom dom pampiga grindarna. Ca 500 meter in i parken kommer det dock en
uppförsbacke till vänster som kan vara något tung. Om du håller till vänster kommer du
tillslut till en led som fortsätter i trappor, vänder du här och går tillbaka är leden ungefär 1.3
km.

Hälsans Stig, Lidköping

En lättillgänglig slinga på 4 km i trevlig stadsmiljö. Varje kilometer är utmarkerad med skyltar på bland annat lyktstolpar. Man passerar parker, vatten, lugna villakvarter samt ett aktivt centrum. En lämplig startpunkt är Badhusparken nedanför Sparbanken vid Lidan där det även finns en kartskylt uppsatt. Slingan går bra att promenera i båda riktningarna och den är anpassad för alla som vill röra på sig. I Sverige är det Riksförbundet HjärtLung som äger konceptet, men det är kommunen som skapar och sköter om Hälsans Stig. Klicka här för karta & info om Hälsans Stig! (Finns även att hämta i tryckt format på Turistbyrån i Lidköping)

Lantgårdsleden, Lidköping

Vandringsleden invigdes 2018 och utgår från Stadsnära Lantgård i Råda, ca 5 km från Lidköpings centrum. Lantgårdsleden är 1,7 km och du följer orange markering. Klicka här för karta över Lantgårdsleden och övriga leder i Råda.

Promenad runt Lidan, Lidköping

Parkera vid Nya Stadens Torg i Lidköping och gå över torgbron för att sedan hålla höger ner mot Lidan. Följ sedan gång- och cykelvägen längs med Lidan hela vägen bort till den grönblåa bron som man tar för att komma över till andra sidan. Följ vägen ner mot höger efter bron och fortsätt längs med Lidan. Förslagsvis ta en sväng in i Stadsträdgården som passeras på vänster sida efter sjukhuset, här är det fina cykel- och gångvägar. Följ sedan vägen ner mot Lidan igen för att ta sikte på torget. Slingan är ungefär 2,5 km med en tur i Stadsträdgården.

Motionsspår, Lidköping

Samtliga motionsspår är belagda med grus som är relativt lättrullat. Dock är vissa spår mer backiga än andra, exempel på motionsspår med backig terräng är Råda, Järpås, Mellby och Vinninga. Det nya motionsspåret i Sjölunda är lite lätt böljande. Resterande spår är relativt plana och tillgängliga. Det är Lidköpings Kommun som ansvarar för motionsspåren.

Kållandsö 1,3 km
Dalängen 2,5 km (belyst till kl. 22.00)
Ågården 2,4 km (belyst kl. 6.00-8.00 och till kl. 22.00)
Kartåsen 2,3 km (belyst kl. 6.00-8.00 och till kl. 22.00)
Filsbäck 2,5 km
Tun 2,25 km (belyst vid behov)
Sjölunda 1,6 km

Strandpromenaden, Lidköping

Strandpromenaden i Lidköping sträcker sig från småbåtshamnen i centrum längs med Vänern genom Tofta och upp till Giacomina. Slingan från centrum-Skogshyddan går på såväl asfalt som relativt lättrullat grus.

Östra Sannorna, Lidköping

Östra Sannorna är ett tätortsnära naturreservat med promenadstråk som är tillgänglighetsanpassad. Här finns också Sandbäcksbadet en långgrund sandstrand, lämpligt för bad, utflykt och picknick. Utefter promenadstigen finns informationsskyltar som talar om vilka växter och djur som finns i Reservatet. Östra Sannorna ligger vid Vänerstranden öster om Lidköpings tätort mellan Lidköping och Källby.

Sörboleden, Lundsbrunn Götene

En första bit av Sörboleden i Lundsbrunn är tillgänglighetsvänlig. Cirka 200 meter in på leden kommer man till en fin utsiktsplats.

Utsiktstornet, Kinnekulle

Kinnekulle Utkikstorn på Högkullen är till viss del tillgänglighetsvänlig. Dock är det inte möjligt att på annat sätt än via trappa ta sig upp i tornet. Kontakta de som bedriver utsiktstornet att du behöver åka upp hela vägen till tornet med ett fordon då detta vanligtvis inte är möjligt. Kinnekulle utsiktstorn är även utrustat med en HWC toalett.