({{search.Data.length}} resultat)

Kindaholmsturen
Svenljunga

46 km lång kulturrik cykelled

I Västsveriges inland, Svenljunga kommun hittar du denna cykelrunda, Kindaholmsturen som erbjuder många kulturella besöksmål längs vägen. Du cyklar blandat på grusvägar och asfaltsvägar. Området är relativt platt. Längst söderut når du Fegens naturreservat som har ett rikt fågelliv. Sista delen från Mårdaklevs kyrka följer du Ätran i blandad natur och odlingslandskap tills du når Östra Frölunda igen. Längs Kindaholmsturen finns det övernattningsmöjligheter.

Östra Frölunda-Håcksvik, ca 12 km

Turen startar vid Östra Frölunda kyrka. Från kyrkans parkering svänger ni höger ut på vägen mot Svenljunga. Ta första höger, följ skylt Håcksvik 12. Cykla över Ätran och fortsätt rakt fram. Efter ca 3 km ta höger mot Håcksvik 9/Burseryd 27. Vägen leder er nu till Håcksvik, en sträcka på ca 9 km. Längs vägen mot Håcksvik ligger Gravsjön med rastplatser precis vid vattenkanten. Ni passerar även på er högra sida Kvarnagården som är från slutet av 1800-talet. Här tillverkade bröderna Mårtensson förr möbler. I Håcksvik hittar ni flera kulturarv som tillexempel Bonadsmålningar i Klockaregården. Här finns också en loppis och en liten "Turistbyrå", www.hacksvik.se. I Håcksvik erbjuds övernattning på Parksäters B&B.

Håcksvik-Mårdaklevs kyrka, ca 22 km

I Håcksvik tar ni vägen mot Burseryd (skylt Burseryd). Ni svänger sedan höger in på grusväg, följ skyltning Ätradalsleden. På vänster sida hittar ni Gammalsjö Kvarn, www.ekomuseum.com. På väg mot Kalv ligger ett flertal sjöar.

TIPS: Gör en avstickare in till vänster (se karta), där ligger Gammalsjö Säteri och Kummeludden med fornminnen och utsikt över naturreservatet Fegen.

Grusvägen som ni cyklat på tar slut i en T-korning. Sväng här vänster mot Kalv 3. Fortsätt följa skyltning mot Kalv ni kommer snart se kyrkan. I den lilla byn Kalv, finns bland annat vandrarhemet Kalvs skolhusbadplatscamping och affär. Efter ni cyklat över bron i Kalv håller ni vänster uppför Postabacken. Vid slutet av backen kommer ni till en T-korsning, sväng höger.
Därefter följer ni skylt mot Mårdaklev. Följ vägen, som omges av moss- och myrmarker i ca 4 km tills ni når Mårdaklev kyrka.

Mårdaklevs kyrka-Östra Frölunda, ca 12 km

TIPS: Gör en avstickare till Klevs natur- och kulturområde innan ni börjar er etapp. Fortsätt förbi Mårdaklev kyrka och cykla över bron. Sväng vänster mot Mårdaklev. Precis efter träddungen hittar ni Klevs.

Vid hörnet av Mårdaklev kyrka svänger ni åt höger mot Anfastorp/Grenhult (gul skyltning).Grusvägen som är lite kuperad går längs med Ätrans dalgång och har ni tur kan ni kanske skymta en älg. Vid slutet av grusvägen tar ni vänster, norrut. Följ asfaltsvägen mot Ö. Frölunda i ca 3 km. På er vänstra sida kommer ni passera fästningsruinen Kindahus som troligtvis anlades omkring år 1250. Precis innan T-korsningen kommer Ätran och möter upp på er vänstra sida. Ta vänster över
bron tillbaka in mot Ö. Frölunda. Cykla uppför backen tills ni når korsningen. Sväng vänster så är ni strax tillbaka vid kyrkan där er tur började.

Fakta om leden

Längd:

46 kilometer

Markering:

Leden saknar markering.

Svårighetsgrad:

Lätt

Start och mål:

Leden är en rundslinga som kan starta på flera olika platser. I beskrivningen startar vi vid Östra Frölunda kyrka.

Hitta hit:

Östra Frölunda ligger söder om Svenljunga. Kör väg 154 och ta sedan av mot Falkenbergsvägen.

Buss till Östra Frölunda norra.