({{search.Data.length}} resultat)
{{settings.Localization.Data.SearchResult.EmptySearchResultSuggestion}}

Vi använder Cookies, stäng meddelandet för att godkänna. Visa mer information

{{settingsInstance.Localization.Data.Cookies.Title}}

En del av
Gå till innehåll Tillbaka till början

Street art i Ulricehamn

Fyra byggnader i centrala Ulricehamn är målade med muralmålningar.

Ulricehamns kommun gav 2016 street art-konstnären Shai Dahan uppdraget att uppföra muralmålningar på två gråtrista betongväggar. En muralmålning är en målning som är en del av en byggnad, till exempel målad direkt på väggen.

Den ena målningen skulle ha historisk anknytning och föreställa kvinnorättskämpen Ada Nilsson. Den andra målningen skulle spegla framtiden och världscupen i skidor som skulle genomföras januari 2017.  På en vandring genom centrala Ulricehamn kan man sedan sommaren 2016 beskåda de båda konstverken.

På en fasad som vetter mot Stureparken finns den målning av en skidåkare som gjordes inför världscupen i skidor 2017. Skidåkaren, klädd i Sveriges gula och blå färger, susar fram i ett vinterlandskap. Fartvinden som tar tag i kläderna gestaltas av graffititaggar, som innehåller namnen på flera av Sveriges mest kända skidåkare genom tiderna.



Den andra målningen finns på väggen vid hörnet av Färgaregränd och Storgatan. På den tre våningar höga byggnaden är Ada Nilsson avbildad, kvinnosakskämpen som föddes i Gällstad utanför Ulricehamn år 1872. Ada kämpade inte bara för kvinnors rättigheter, utan var även en av Sveriges första kvinnliga läkare. Hon har betytt mycket för hela Sveriges jämställdhet, och var därför ett självklart val som motiv. Shais förhoppning är att målningen av Ada ska väcka nyfikenhet och få folk som inte vet vem hon var att ta reda på mer om henne.

Inspirationen till målningen har Shai hämtat från den kända affischen på Rosie the Riveter, en fiktiv kulturell ikon med texten "We can do it!" Affischen användes som propaganda i USA under andra världskriget för att uppmuntra kvinnor att arbeta i krigsindustrin. Den har senare använts för att framföra feministiska budskap och andra politiska agendor. Särskilt under 1980-talet användes av affischen för att skapa nya bilder för politiska kampanjer, reklam och parodier.