({{search.Data.length}} resultat)

Fotograf: Jesper Anhede

Hallaleden 3 km
Kinnekulle

Mysig liten slinga för hela familjen

Leden är den del av Kinnekulle Vandringsled som går förbi Lasses Grotta, en spännande och rolig plats för både vuxna och barn. Därför passar denna lilla led perfekt för hela familjen!

Snabbfakta

Längd: 3 km

Tidsåtgång: 40 min

Svårighetsgrad: Lätt

Terräng: Går i omväxlande skogsterräng.

Service: Vindskydd, grillplats, vatten

Det finns flera mysiga platser att stanna vid längs Hallaleden där man kan duka upp sin picknikkorg. I närheten av grottan finns  även ett vindskydd med grillplats.

Gå upp mot Lasses Grotta och förbi den uppför branten. Ovanför grottan tar du vänster och följer blå led. Efter ca. 1,5 km korsas leden av orange led (Kinnekulleleden). Då vänder du och följer den orangea leden tillbaka mot Lasses Grotta igen.

Upptäck mer av Kinnekulle!

Fakta om leden

Start och mål:

Lasses Grotta

Hitta hit:

Kollektivt: Ta Västtrafik Buss 116 Lidköping-Husaby-Götene och hoppa av vid busshållplats Kvarnegården. Promenera sedan längs bilvägen mot Husaby och sväng in vänster på grusvägen vid den  lilla blå skylten vid dikeskanten på vänster sida med texten "Lasse i bergets grotta". Promenaden från busshållplatsen till Lasses Grotta är totalt ca 1km.

Bil: Kör på 44:an mot Mariestad, passera infarten mot Källby och fortsätt mot Mariestad för att sedan svänga vänster mot Husaby. Kör nu drygt 1km på denna väg och var uppmärksam på den lilla blå skylten vid dikeskanten på vänster sida med texten "Lasse i bergets grotta". Sväng då vänster in på grusvägen, efter drygt 500 m är du framme vid parkeringen i skogsgläntan.