({{search.Data.length}} resultat)

Kraftsprovsbanan
Trollhättan

11.6 km, medel

Kraftprovet är tävlingen som utlovar en unik upplevelse i Trollhätte Kanalpark i Trollhättan. Tävlingen genomförs traditionsenligt i upptakten på Fallens Dagar där löpare möts av skön underhållning med mycket musik utmed den 11.6 km långa banan. Även när inte tävlingen hålls så finns banan uppmärkt och du kan gå eller springa den året runt, antingen för att träna inför ditt eget deltagande i tävlingen eller bara för en härlig tur i Trollhätte Kanalpark.

Snabbfakta

Längd: 11.6 km

Tidsåtgång: 3.5 timmar

Svårighetsgrad: medel

Terräng: Större delen av leden går på asfalterad väg där delar i naturreservatet Älvrummet och längs kanalen går i mer naturmiljö med trampad jord. Delvis kuperad terräng.

Utmaningen i Trollhätte Kanalpark

Precis som tävlingen så startar banan från grönområdet precis söder om Hansenplatsen. Följ vägen norrut och gå över Malgöbron sedan vänster över Spiköbron. Väl på andra sidan kanalen går banan upp för Albertsvägen in till bostadsområdet Strömslund. Banan går på asfalterad väg och du följer den enkelt med hjälp av små röda skyltar längs vägen med namnet Kraftprovet på.

Följ sedan Landbergsliden ner mot fallområdet i Trollhättan. Gå över Oscarsbron och sväng till höger vid kyrkan. Här passerar du Olidans kraftstation och får en vacker utsikt över Göta älv inramad av naturreservatet Älvrummets skogar. Vandringen går allt mer in i skogsmiljö och du följer den så kallade Kärlekens stig längs Göta älvs vatten hela vägen ner till Trollhättans slussområde. Upptäck tre generationer slussar för att sedan vända norrut igen och följa den grävda Trollhätte kanal hela vägen tillbaka till startpunkten.

Sevärdheter längs vägen

Kraftprovsbanan går förbi flera av Trollhättans populära besöksmål och om du har tid kan du även ta små avstickare för att se ännu mer. I början av leden, i området Strömslund kommer du exempelvis passera Forngården, ett friluftsmuseum med byggnader från Trollhättans historia så som en klockstapel, ryttartorp och stugor. Sedan på vägen ner för Landbergsliden på väg mot Oscarsbron så kan du gå höger vid en liten parkering. Därifrån är det bara en kort promenad till Kopparklinten, en vacker utsiktsplats med vy över Trollhättan och Göta älv.

När du sedan kommer ner till Oscarsbron så får du en härlig utsikt över fallområdet i Trollhättan. Trollhättefallen släpps på vid specifika tidpunkter under sommaren (på grund av det ansträngda energiläget så arrangeras inga fallpåsläpp under sommaren 2023 förutom under Fallens Dagar festivalen) men det finns också mer att se, exempelvis Kungsgrottan som är Trollhättans egen kungliga gästbok med underskrifter från 1700-talet.

Vandringen går också förbi Olidans kraftstation, Sveriges äldsta vattenkraftstation som fortfarande är i bruk och i slussområdet ser du slusstrappor från 1800, 1844 och 1916. Under sommaren kan du också sitta ner för en paus på Slusscaféet eller gå in till Kanalmuseet och lära dig mer om Trollhätte kanal och slussar. På vägen tillbaka mot Hansenplatsen där vandringen börjar så kan du på höger sida av Kanalen se Innovatum District. Här finns flera populära besöksmål så som Innovatum Science Center, Saab Car Museum och Trollhättans konsthall.

Om Kraftprovet i Trollhättan

Den tredje fredagen i juli varje år hålls Kraftprovet i Trollhätte Kanalpark som uppstarten för stadens populära Fallens Dagar-festivalen. Festivalen är Sveriges äldsta stadsfestival och bjuder på musikframträdanden av stora artister, aktiviteter för hela familjen, underhållning av olika slag, marknad och mycket mer.

Kraftprovet utlovar en unik tävlingsupplevelse med en bana som går från Trollhättefallen i norr, genom naturreservatet Älvrummet, ner till slussområdet och tillbaka. Detta tillsammans med en fantastisk feststämning där deltagarna utefter hela banan möts av skön underhållning med mycket musik gör det bara ännu bättre.

Loppet bjuder in såväl internationella elitlöpare som glada motionärer som vill kämpa sig runt den natursköna banan. En stor skara åskådare finns så klart också på plats och det är lätt att följa löparna när de passerar broar, slussar och kraftverk på sin väg mot målet där medaljen väntar.

Förutom Kraftprovet hålls även flera andra lopp under dagen;
Knatteprovet 0.8 km
Miniprovet 1.8 km
Miniprovet 2.6 km
Slussprovet 6.3 km

Innan loppet arrangeras träningskvällar. Dessa anges på Kraftprovets hemsida och på Kraftprovets Facebook-sida

Är du intresserad av att delta på själva tävlingen? Besök hemsidan och anmäl dig här.

Fakta om leden

Längd:

Kraftprovet är totalt 11.6 km långt.

Ungefärlig tid:

Att promenera längs hela Kraftprovsrundan tar cirka 3.5 timmar.

Markering:

Längs rundan finns röda skyltar med Kraftprovets logotyp och namn.

Svårighetsgrad:

Leden är medelsvår och går i delvis kuperad terräng med höga backar upp och ner. Finns även en hög trappa vid Olidanstationen som man går nerför. Underlaget är mestadels asfalterad väg men i Älvrummet så finns även naturstig längs Göta älv.

Start och mål:

Kommer du från centrum så kan du starta precis efter Klaffbron nära hotell Scandic Swania. Vill du istället starta där starten för självaste loppet går så går du ner till vänster från Klaffbron tills du kommer till Hansenplatsen.

Hitta hit:

Startområdet ligger ca 600 meter från Drottningtorget i centrala Trollhättan. Följ Torggatan från torget och korsa Göta älv över Klaffbron. Håll sedan till vänster och gå över Malgöbron. Den första röda skylten sitter på en stolpe precis efter bron.

Karta:

En digital karta över leden hittar du på Google Maps.

Banbeskrivning över Kraftprovet finns att se på tävlingens hemsida.