({{search.Data.length}} resultat)

Edsvidsleden
Trollhättan

14 km, medel

Edsvidsleden är en vandringsled i vackra Älvrummet, inte långt från Trollhättans centrum. Leden är 14 kilometer och bjuder på vacker natur längs den blå ådern Göta älv, storslagna utsikter, avkopplande ängar och härlig blåbärsgranskog. Edsvidsleden går bitvis i kuperad terräng och utmed leden finns flera platser för fikastopp samt grillplatser och vindskydd.

Snabbfakta

Längd: 14 km

Tidsåtgång: 3,5 timmar

Svårighetsgrad: medel

Terräng: naturstigar, trappor och mindre skogsvägar, ojämn terräng under vissa delar

Naturskön vandring med stadsnära läge

Edsvidsleden i Trollhättan erbjuder 14 kilometer vandring med stor landskapsvariation. Dessutom ligger leden stadsnära vilket gör att den är enkel att nå både för lokalbor och för besökare. Vandringsleden har hög kvalitet och passar perfekt för dig som vill ha en ordentlig motionsrunda i kombination med en stor naturupplevelse, oavsett erfarenhet.

För en medelvan vandrare så är Edsvidsleden en fin dagsvandring som tar cirka 3,5 timmar utan stopp, men vi rekommenderar dig att stanna ofta och njuta av den storslagna omgivningen, sitta ner för en välförtjänt fika eller passa på att plocka lite bär längs vägen.

Börja vid Olidans kraftstation och ta hängbron över älven

Vi rekommenderar att du börjar din vandring vid parkeringen mitt emot Olidans kraftstation vid Göta älv. Efter att du har gått över hängbron över älven och svängt till vänster är du på leden och äventyret kan börja på riktigt. Du följer Göta älvs vatten under större delen av första delsträckan med turer in bland den täta skogen. För den fiskeintresserade finns det flera fina fiskeplatser där du kan pröva fiskelyckan (fiskekort för älven finns att köpa bland annat hos turistbyrån).

Två platser som du kan se extra mycket fram emot är Nyckelberget och Kopparklinten - den förstnämnda når du efter ungefär tre kilometers vandring. Nyckelberget välkomnar dig med en fin utsikt över älvdalen där du kan glimta älvens snirkliga resa vidare mot Göteborg. Det finns bord och sittplats så att du kan njuta av vyn med en kopp medhavd kaffe i handen.

Edsvidsleden Nyckelberget

Fotograf: Lina Katana

En skattkista med orörd natur

Det finns mycket att se längs Edsvidsleden, för den naturintresserade är leden en skattkista fylld med vacker orörd natur, kulturmiljöer och mysiga platser att sitta ner en stund. Du passerar inte mindre än två naturreservat längs Edsvidsleden; Älvrummet och Åkerström. Det första redan vid start och det andra strax söder om Nyckelberget. Härifrån går vandringen sedan mer inåt land längs stigar i trollskogen och förbi betesmarker och ängar. Bitvis är terrängen kuperad.

Längs leden finns flera platser som passar utmärkt för ett fikastopp. Sitt ner och få ny energi vid en fors, längst upp på en av utsiktsplatserna eller bara utmed stigen på en av de uppsatta träborden. Om du har med dig något att grilla kan du använda någon av grillplatserna, varav en har tak. Där finns ved till förfogande. Ungefär halvvägs längs leden hittar du ett vindskydd för en lite längre paus.

Avsluta med Trollhättans bästa utsikt

Mot slutet av vandringen möter du staden igen i form av den gamla stadsdelen Strömslund med mysiga hus längs gatorna. Ta gärna en avstickare i de vackra kvarteren. Här finns historiskt intressanta miljöer som Slaskegatan och Forngården där du kan få en inblick i hur livet var i gamla Trollhättan.

Avsluta promenaden med att gå uppför Kopparklinten och få den bästa utsikten över Trollhättan. Söderut mot Göta älv kan du se parkeringen och hängbron där äventyret startade. Under andra världskriget fungerade Kopparklinten som ett fäste för luftvärnskanoner för att försvara Olidans kraftstation. Idag är platsen ett populärt besöksmål.

Fotograf: Roger Lärk

Fotograf: BildIT

Stanna en dag extra?

Vill du övernatta i Trollhättan finns flera närliggande boenden. Albert Kök Hotell & Konferens har trevliga vandringspaket att spana in. Scandic Swania och Hotel Bele är två andra hotell som ligger i närheten av leden. Och när du ändå befinner dig här kan du passa på att besöka de mäktiga Trollhättefallen eller Saab Car Museum.

Fakta om leden

Längd:

Edsvidsleden är totalt 14 km lång.

Delsträckor:

• Olidestationen - Åkerström: 3,8 km
  • Åkerström - Svenäcker: 3,9 km
  • Svenäcker - Olidestationen: 5,6 km

Ungefärlig tid:

Hela leden tar cirka 3,5 timmar att vandra utan stopp.

Markering:

Längs leden finns svartvita kvadratformade markeringar att följa i skogsmarken. I stadsdelen Strömslund finns även vita pilar med svart bakgrund på vissa ställen.

Trollhättans Stad förvaltar och driver leden. Om du upptäcker felaktigheter kan du skicka in en felanmälan till Trollhättans Stad.

Svårighetsgrad:

Leden går bitvis i kuperad terräng i skogsmark, över små broar och spångar samt trappor, vilket gör att leden har en medel svårighetsgrad. Leden är ej lämplig för barnvagn eller rullstol.

Start och mål:

Rekommenderad start och mål är vid parkeringen mitt emot Olidans Kraftstation. Här finns gratis parkering och leden börjar endast cirka 250 meter från parkeringen på andra sidan hängbron. Efter hängbron svänger du vänster så är du på Edsvidsleden. Det går självklart bra att påbörja vandringen varsom längs leden.

Hitta hit:

Till fots eller med bil
Med utgångspunkt från Drottningtorget i Trollhättan är det cirka 2,5 km bil- eller promenadväg till parkeringen mitt emot Olidans kraftstation. Passera Drottningtorget längst Torggatan mot Klaffbron och Göta älv. Sväng vänster precis efter bron och följ Åkersbergsvägen förbi Trollhättans kyrka och Insikten. Sväng sedan höger ner för Olidevägen och följ denna tills du kommer till parkeringen.

Kollektivtrafik
Om du vill ta kollektivtrafiken från antingen Trollhättans resecentrum eller Drottningtorget kan du ta buss 21 mot Skoftebyn. Kliv av bussen vid hållplats Innovatum och gå till höger vid rondellen, då passerar du Innovatum Science Center, Nova Mat och Möten restaurang och Saab Car Museum. Gå sedan över Olidebron över Trollhätte kanal. Följ Kyrkobrovägen som sedan går över till Åkersbergsvägen och sväng höger till Olidevägen. Promenaden är cirka 1,1 km till parkeringen från busshållplatsen.

Karta:

En digital karta över leden hittar du på Google Maps.

Det finns också en tryckt gratiskarta som du hittar i Trollhättans eller Vänersborgs turistbyrå. Kartan kan också laddas ner som pdf här.