({{search.Data.length}} resultat)

Bodane-Petersborg
Åmål

Turförslag för mountainbike 50 km

Cykelrundan Bodane-Petersborg klassas som en lätt/medelsvår sträcka utan några större tekniska svårigheter. Längs vägen passeras bland annat Tollebols kvarn, naturreservatet Bräcke Ängar, torpet Petersborg och många andra platser som är väl värda ett stopp.

Från starten i Hannebol - kör mot länsväg 164 och ta sedan cykelvägen och avfarten mot museet Tollebols kvarn. Efter ca 6 kilometers cykling på en mindre asfaltsväg övergår underlaget till grus efter att järnvässpåret ”Svanskogsbanan” passerats. Efter ca 4 kilometer på den bitvis mycket kuperade grusvägen tar man av till höger vid skyltningen ”V Bodane”.

Förbi Käppesjön mot Edsleskog

2,6 km senare kommer man till en vägbom och håller höger. Ytterligare en vägbom passeras efter 2 km. Efter att ha cyklat förbi norra delen av Käppesjön kommer man fram till Grättve - ta till höger och följ asfaltvägen mot Edsleskog. På vägen passeras naturreservatet Bräcke Ängar, väl värt ett besök!

Torpet Petersborg & badmöjligheter

I Edsleskog – sväng höger vid skyltningen ”Bergane/Baljåsen”. Vid avfarten ligger Edsleskogs prästgård och platsen för Edsleskogs gamla kyrka. Vägen går nu svagt uppför 2,5 km till torpet Petersborg som är en mycket trevlig rastplats. Turen fortsätter sedan mot Koppan och passagen mellan sjöarna Ömmeln och Övre Kalven och viker sen ner mot sjön Nedre Kalven. Här passeras ”Tigersprånget” – en plats för ett vågat hopp på egen risk ut i sjön! Strax efter kommer man till Sandvikens badplats. Här viker man av till vänster mot Persbyn och kommer efter ca 4 km fram till länsväg 2257 (Svanskogvägen). Vägen korsas och man följer en traktorväg ca 600 m – ta sedan grusvägen mot Segersbyn och Kasenberg. Efter ca 6 km kommer man fram till en cykelväg som man följer till Åmål.

Åmål

I Åmål - sväng vänster förbi Toyota och höger ut på Kristinebergsgatan. Håll vänster på cykelvägen och höger ca 150 m efter fotbollsplanerna. Fortsätt höger upp på Hesselbomsvägen i ca 150m och sedan förbi Östra åsen och över viadukten och väg E45:an till målet i Hannebol.

Underlag: Asfalt 13 km, grusvägar 37 km
Utrustningskrav/cykel: Mountainbike
Biltrafik: Mestadels mindre grus- eller skogsväg med begränsad trafik
Start & Mål: Hanebols Friluftsområde, Åmål
Markering: Ej markerad
Huvudman: Åmåls Kommun

GPS: Laddas ner på amal.se

Läs mer & skriv ut karta