({{search.Data.length}} resultat)
{{settings.Localization.Data.SearchResult.EmptySearchResultSuggestion}}
Utomhusmatlagning på Kroppefjäll

På resa genom Dalsland med Therese och Agnes

Följ med oss, Therese Elgquist (plantbasedbythess) och Agnes Maltesdotter (undanflykter), till Dalsland där vi upptäckte naturen, lagade mat och bodde på ljuvliga platser.

FILM: Thess och Agnes upptäcker Dalsland

Dag 1: Måndag

KROPPEFJÄLL B&B
Med cyklarna på taket körde vi de dryga 12 milen från Göteborg norr ut mot Dalsland och vårt första stopp; Kroppefjäll B&B i byn Dals Rostock. Hit åker folk för att vandra, upptäcka den unika historien och ge sig ut i naturen på andra utomhusaktiviteter. Under 250 år var just den här platsen lite av ett heligt mecka för hälsa och välbefinnande. Folk reste hit för att spaa, bada i gyttja och “dricka brunn” - eftersom vattnet här ansågs vara extra rent och välgörande för hälsan.

Idag ligger Kroppefjäll B&B på den plats som för 100 år sedan var ett sanatorium (under Tuberkulosens framfart i början av 1900-talet), med närhet till både skog och sjö. Vi hade sett fram emot att besöka Kroppefjäll B&B för att testa deras spännande matkoncept med lokala råvarupåsar. Det vankades matlagning på Muurikka över öppen eld nere vid sjön.

På vägen till Kroppefjäll B&B körde vi förbi Sandlycke gård som drivs av Patrick och Eva, vilka även är engagerade i driften av Kroppefjäll B&B. På Sandlycke gård odlas och skördas grönsaker så hållbart som möjligt och för hand. De skördade råvarorna hamnar sedan i de påsar, tillsammans med andra lokala råvaror, som gästerna på Kroppefjäll B&B kan beställa och laga mat med utomhus - både till frukost och middag!

Innehållet i påsarna är i största möjliga mån både ekologiskt, närodlat och självklart även i säsong. I vår påse hittade vi bland annat ekologisk rapsolja från Mariannes biodling (I Dalsland odlas mycket raps!), vetemjöl från den lokala kvarnen Assareby kvarn där man maler sitt mjöl med gamla tekniker. Lokal honung, äppelmust från Råstad, potatis, rädisor och nyskördad sallat, örter och vårlök. Perfekt för de tunnbrödspizzor jag hade planerat att laga!

"Grönsakerna kommer när vi är på besök hos Gåsevikens grönsaker, en gård belägen ungefär 20 minuter söder om Kroppefjäll B&B."

Efter att ha pratat lite med guiden Patrick och fått höra om platsens historia tog vi oss ner till sjön där vi tände en eld och placerade Muurikan över. Under tiden den blev het blandade jag ihop en enkel bröddeg, på bland annat det lokala mjölet och rapsoljan i vår kasse, som jag sedan kavlade ut till tunnbröd. Dessa stekte vi på Muurikan och toppade sedan med råstekt potatis, karamelliserad lök och en hackad pesto.

TIPS PÅ UPPLEVELSER VID KROPPEFJÄLL:

• Kroppefjäll är ett stort vildmarksområde med både vandringsleder och cykelleder. Genom Kroppefjäll B&B och deras samarbetspartners finns även möjligheten att boka en guidad MTB-tur eller hänga med på andra uppstyrda utomhusäventyr så som täljkurs eller matlagning i skogen tillsammans med Patrick som även är guide.

• Spana in Karl XII:s väg för längre vandringar. Och lägg Kroppefjällsleden på minnet, en led som öppnas upp till sommaren (2021) och kommer gå genom sju naturreservat till Ragnerudssjön som mål. En sträcka på 2,5 mil, enkel väg som kan vandras i etapper.

SWEDISH COUNTRY LIVING
Mätta och belåtna åkte vi vidare mot vårt nästa stopp på resan; Swedish Country Living i Köpmannebro. På vägen dit stannade vi till i närbelägna Svankila naturreservat (en avtagsväg innan Swedish Country Living) för att traska runt lite bland havet av vitsippor - en fantastisk syn med solstrålarna som letade sig igenom björkstammarna.

Swedish Country Living, där vi skulle bo för natten, erbjuder boende i vackra eremitstugor omgivna av skog och sjö, byggda av material från de omgivande skogarna, återvunna fönster och andra återvunna byggdelar.

Vi välkomnades varmt av ägarna Marie & David Naraine och fick sedan en rundvandring på den stora tomten där förutom “vår” stuga även deras egna ståtliga hus, ett nybyggt växthus och odlingar, fårhagar, båthus och de två nybyggda eremitstugorna ligger. Rundvandringen avslutades vid den näst intill overkligt mysiga och inbjudande eremitstuga där vi skulle få sova.

En liten eld sprakade välkomnande i vedkaminen när vi gick in i stugan och sjönk ner på sängen för att landa och njuta av utsikten ner mot sjön. Vi hann också med att koka kaffe vid eldstaden utanför vår stuga innan vi traskade förbi boningshuset och hämtade en utställd korg fylld med hemgjord Mousserande Älggräsdryck, nybakat knäcke och goda röror innan vi traskade vidare ner till båthuset för lite aptitretare innan middagen.

"Solen som började gå ner, och vattnets lätta och lugnande kluckande under båthuset blev ett fint ackompanjemang till godsakerna i korgen."

Middagen lagades av David, som tidigare bland annat jobbat som kock i London, och serverades inne i deras matsal. Kvällen till ära hade han lagat en läcker middag med mängder av olika växtbaserade smakbitar - riktigt gott och en fin stund att få sitta ner med David och Marie för att höra mer om platsen och berättelsen om hur det gick från att vara deras landställe till åretruntboende - och livsstil.

Fotograf: Agnes Maltesdotter

Lite senare tackade vi för oss och traskade upp den korta biten genom fårhagar till kullen där vår stuga låg.

Vi gick och lade oss med vedkaminens sprakade som bakgrundsljud, och det sista vi såg innan ögonlocken blev för tunga var den magnifika utsikten ner mot sjön och en himmel som fortfarande skiftade lätt i olika blåa och rosa nyanser. I Dalsland finns äventyr som passar alla.

Dag 2: Tisdag

Jag vaknade lite tidigare än Agnes, och gick bort till vedkaminen för att kasta in en vedklabbe och få upp lite mer värme. Efter en liten stund traskade vi ner för backen till den spegelblanka sjön för att paddla lite kanot innan frukosten.

Frukosten serverades uppe i stugan. Marie och David kom upp med en korg fylld av godsaker; nybakat bröd och knäcke, en mängd olika röror och grönsaker, yoghurt och granola, juice, thé och kaffe. Vi dukade upp i stugan och mumsade i oss innan det var dags att fara vidare till nästa ställe.

Fotograf: Therese Elgquist

Tips! Missa inte Marie och Davids favoritplats Sörknatten, ett naturreservat en kort bilfärd från Swedish Country Living med en 7 km vandringsled och vidunderlig utsikt över vidsträckta landskap med sjöar och skog. Kul att veta är att delar av filmen Ronja Röverdotter spelades in här.

UPPERUD 9:9
Nästa anhalt var Upperud 9:9, ett familjeägt hotell beläget i en spannmålssilo (där man tidigare förvarade säd) som omges av sjöar, kanaler och skogen. Förutom hotell inhyser den vackra gamla silon även kafé, och är dessutom en plats för olika tillställningar så som mindre musikevenemang. Vi välkomnades av Kerstin och Bodil som bjöd på en värmande kopp thé och hembakad kaka innan vi blev visade upp till vårt charmigt inredda etagerum med vacker utsikt mot sjön. Detaljer som berättar om byggnadens historia finns kvar i var och ett av de fem unika rummen.

Fotograf: Agnes Maltesdotter

En storm väntades dra in, men innan dess gav vi oss ut på en cykeltur längs de snirklande vägarna som leder till och från Upperud 9:9. För den som har längre tid, är en cykeltur längs den snirkliga vägen över Brudfjället till Tisselskog, över till Dals Långed och tillbaka mot Dals Rostock på vackra byars väg “route 2218” genom skog och kulturlandskap ett bra tips. Och sedan över till Upperud. En runda på cirka 5 mil.

"Strax efter att vi hade kommit tillbaka till rummet och hunnit ta en varm dusch för att värma upp efter cykelturen knackade det på dörren."

In kom Kerstin med dagens lunch som Bodil precis hade lagat. Vanligtvis brukar gästerna ta med den packade lunchen (och kanske även frukosten!) ut på dagens äventyr i skog och på vattnet men tack vare stormen som dragit in kändes inomhuslunch som en god idé. Vi bjöds på grön ärtsoppa med fänkål, nybakade frallor med hummus och krispiga grönsaker och äppelmust.

Fotograf: Agnes Maltesdotter

Lite senare hade vi bestämt träff med Bodil som driver - och jobbar i - köket på Upperud 9:9 för att hänga med henne och plocka färsk ramslök till den middag vi skulle bli bjudna på till kvällen. Varje rum har kök, så det går både att rå om sig själv eller äta nere i restaurangen - vi skulle göra det sistnämnda för att få smaka Bodils goda mat, lagad nästan uteslutande på lokala råvaror. Men först - ramslöksplockning!

Bodil tog oss med till en liten sänka några kilometer från Upperud 9:9 där marken var täckt av ramslök.

"Vi traskade runt, smakade och plockade ramslöken som skulle få sätta smak på kvällens middag."

Väl tillbaka på Upperud 9:9 fick vi hänga med Bodil in till köket och snart doftade det underbart av lök och vitlök, kryddor och örter. En stund senare dukades det fram en ljuvlig middag med hembakat fröknäcke och ramslöksöra till förrätt, och värmande tallrikar med två olika svenska currys, havreris, chutney och andra goda tillbehör. Till detta dracks lokal öl och lokal “honucha” - kombuchaliknande dryck gjord med honung istället för socker. Och självklart bjöds det på efterrätt - en mumsig blåbärspaj!

Tips! Till restaurangen kan både gäster och andra besökare komma och äta god, vällagad och lokal mat.

Dag 3: Onsdag

När vi vaknade upp var det fortsatt storm utanför fönstret och det gick små vågor på sjön. Morgonstund inne på rummet, med en kopp kaffe, var hur mysigt som helst. Efter en stund traskade vi ner till restaurangen där Kerstin dukat fram nybakat bröd med flera olika pålägg, yoghurt, bär och nötter, äppelmust, thé och kaffe. En riktigt god frukost!

Fotograf: Agnes Maltesdotter

Vi tackade för oss, packade ihop våra grejer och körde söder ut igen. Ett första besök till Dalsland - som definitivt inte blir det sista! En plats som jag tänker är värd ett besök under var och en av årets säsonger, en så vacker natur vill jag uppleva genom årets skiftningar!

FILM: Thess och Agnes upptäcker Dalsland

Härlig och inspirerande film från Thess och Agnes resa på cykel genom det vackra Dalsland.

Thumbnail image

DALSLAND är ett landskap med varierande natur och som ibland kallas för “Sverige i miniatyr”. Här finns lite av allt; skogar och sjöar, branta berg, bördiga åkrar och så den långa kusten mot Vänern.

Bo i pittoreska stugor i skogen, eller precis vid kanalen. Paddla i stilla sjöar, cykla på landsväg och i terräng, spring, vandra, smaka lokal mat och laga mat utomhus över öppen eld av närodlade råvaror.

Utomhusmatlagning på Kroppefjäll

RECEPT

Tunnbrödspizzor med råstekt potatis, hackad pesto och karamelliserad lök

4 portioner

• 2 tsk honung
  • Salt och nymalen svartpeppar

Gör såhär

1. Blanda ihop ingredienserna till brödet, knåda ihop till en deg. Dela i mindre bollar, kavla ut till tunna kakor. Stek på torr muurikka / i torr panna, på båda sidor, tills bröden fått fin färg. Förvara inlindande i en handduk till servering.
  2. Skala och skiva löken tunt, fräs i olja på medelvärme tills den mjuknar och blir lätt karamelliserad.
  3. Skrubba och skär potatisen i mindre bitar. Fräs i olja tills mjuka och lätt gyllene.
  4. Strimla sallaten och rädisorna.
  5. Hacka ihop örter, vårlök och vitlök till den hackade peston. Blanda med olja och honung. Smaka av med salt och peppar.
  6. Bred ett lager växtbaserad färskost / fraîche på ett tunnbröd. Toppa med sallat, råstekt potatis, karamelliserad lök och rädisor. Toppa med den hackade peston.