({{search.Data.length}} resultat)
{{settings.Localization.Data.SearchResult.EmptySearchResultSuggestion}}
En del av

Stanna hemma om du är sjuk, tvätta händerna ofta, håll avstånd och undvik att resa kollektivt. Tillsammans bromsar vi smittspridningen av covid-19.

For the latest updates regarding the corona virus (COVID-19), read the information put together by The Public Health Agency of Sweden  

  • Fotograf: Veronica Jensen

Lindormen

Visste du att Kung Ranes rike även är en plats för sagoväsen? Förtrollande varelser från sagornas värld som du kan träffa i barnboken Lindormen som utspelar sig just i Tidanbygden kring Askeberga Skeppssättning och Kung Ranes hög. Läs boken och ge dig ut på äventyr med den tillhörande appen KLUB Bestiarium.

Barnboksserien Kiras och Luppes Bestiarium utspelar sig på olika spännande platser runt om i Skaraborg. Serien består av 15 böcker där du i varje bok får följa med huvudkaraktärerna Kira och Luppe ut på äventyr till olika kulturarv i Skaraborg där lokala sägner och myter uppstått. 

Fotograf: Veronica Jensen

 

Bokserien handlar om en elak bergakung förklädd till cirkusdirektör som har stulit en viktig bok, ett bestiarium, från forskaren Lovis. Ett bestiarium är en gammal bok som handlar om "bestar", både vanliga djur och sagoväsen. För länge sedan trodde människorna att sagoväsen fanns på riktigt - och i den här berättelsen är det så. Det finns fortfarande sagoväsen runt omkring oss utan att vi märker det. Cirkusdirektören vill hitta de osedda varelserna och tvinga dem att uppträda på cirkusen. Vännerna Kira och Luppe, själva en del av de oseddas värld, har fått i uppdrag av forskaren Lovis att följa efter cirkusdirektören och rädda sagoväsen i fara. 

Boken som utspelar sig i Tidanbygden runt Askeberga Skeppssättning och Kung Ranes hög heter Lindormen. I denna bok får du följa med Kira och Luppe på en resa bakåt i tiden. Där träffar ni  de kluriga korparna Hugin och Munin, Kung Rane och Lindormen Sigrun. 

Fotograf: Veronica Jensen

 

När du läser Lindormen kommer du att lägga märke till bokstäver, föreställandes ett sagoväsen, som då och då dyker upp på sidorna i boken. Med gratisappen KLUB Bestiarium i din telefon kan du scanna dessa bokstäver för att väcka liv i ett väsen som då reser sig ur bokens platta sidor. I appen får du veta mer om varje väsen och du kan också samla på dem i ditt eget bestiarium. 

 

S sigrun.png

 

Boken Lindormen finns att köpa på Skövde Turistcenter. Appen laddar du enkelt ned via Google Play eller App Store. 

Barnboksserien Kiras och Luppes Bestiarium (KLUB) är ett delprojekt inom Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg (KASTiS). I KLUB studeras hur den moderna barnboken med stöd av spelteknologi kan användas för att skapa nya berättelser som knyter samman kulturarvsmiljöer med lokala sägner och sagoväsen. Med hjälp av Augmented Reality-appen framträder de folktroväsen som förekommer i böckerna i 3D när man håller sin mobils- eller läsplattas kamera över de bokstavsfigurer (anfanger) som finns på vissa sidor. Läs mer om projektet på Högskolan i Skövde.