({{search.Data.length}} resultat)
Vandra Pilgrimsleden

Höstvandra Pilgrimsleden Skaraborg – med Therese och Agnes

• Therese Elgquist

Följ med oss, Therese Elgquist (plantbasedbythess) och Agnes Maltesdotter (undanflykter), på en höstig vandring längs Pilgrimsleden Skaraborg med inslag av vacker natur, härlig utomhusmatlagning med lokala råvaror och mysigt boende. Det här är vår skildring av tre dagar längs Pilgrimsleden!

I Västra Götaland finns flertalet lättvandrade leder i omväxlade miljö. En av dem är Pilgrimsleden i Skaraborg - en led med flera olika etapper som knyter samman orter och mindre byar i området. Den kvalitetssäkrade delen av Pilgrimsleden går mellan Falköping och Varnhem; genom böljande landskap, längs landsvägar, genom kortare skogspartier och hagar, förbi Hornborgasjön och upp över berget Billingen. En sträcka på ungefär 44 km med utkiksplatser, platser att bo på, kaféer, restauranger, butiker och andra mysiga stopp på vägen.

Under tre dagar skulle vi - Therese och Agnes - vandra längs leden, passa på att besöka aktörer i närområden, laga mat utomhus och emellan utflykterna landa i det Bed & Breakfast där vi bodde i två nätter, beläget mitt emellan Falköping och Varnhem, som direkt kändes som hemma.

Thumbnail image

Söndag

Det lilla äventyret började söndag morgon. Det är enkelt att åka tåg till Falköping, där leden startar, både från Göteborg och Stockholm (och platser som ligger där emellan). Från tåget går det att börja vandringen direkt för den som vill. Agnes åkte tåg ifrån Stockholm, och jag kom med bil från Göteborg, eftersom vi hade siktet inne på en gårdsbutik en liten bit utanför Falköping där vi ville köpa råvaror till våra kommande måltider. Så snart vi hade mötts vid Falköping station bar det av mot Wardins gårdsprodukter.

Wardins gårdsprodukter i Jäla driver Maria och Sven-Åke Wardin sedan lite mer än 20 år tillbaka sin KRAV-odlade gård, samma gård där familjen har bott flera generationer. Här odlas mängder av olika grönsaker, frukt och bär - inspirerat av permakulturfilosofin. Under säsong säljer de sina produkter på torg och marknader, REKO-ringar och även vid utvalda tillfällen direkt från gården. De jobbar även med förädling av egna råvaror, i form av exempelvis marmelader, inläggningar, salsor och salt för att ta tillvara på allt som jorden bjuder.

Efter en inspirerande rundvisning bland odlingarna och en berättelse om platsen valde vi ut de grönsaker som fångade vår blick, betalade och tackade för besöket innan vi packade in allt det goda i bilen och åkte vidare.

Nästa stopp blev K-design, en butik vid kanten av Mösseberg, med utsikt över Hornborgasjön och Kinnekulle i horisonten. Denna söndag hängde ett vackert höstoväder över oss hela dagen, så vi valde att spara vandringen till morgondagen. På K-design köpte vi med knäckebröd från det närliggande knäckebrödsbageriet “Knäck och Bräck”, innan vi åkte vidare emot den lilla byn Sätuna där vi skulle bo.

I Sätuna ligger Nästegården Bed & Breakfast bland vackra omgivningar, bara en kort avtagsväg från leden. Vi välkomnades på den höstlövsbeklädda gårdsplanen av Matilda som tillsammans med sin man driver bland annat Bed and Breakfast hemma på gården. Vi bodde i ett bedårande litet torp ifrån 1800-talet. Varsamt restaurerat för att behålla den gamla charmen, och med en verkligt hemtrevlig känsla. I anslutning till vårt rum fanns ett fullt utrustat kök där vi första kvällen lagade middag utav råvarorna vi hade köpt med. Sedan kröp vi upp i sängen, lyssnade till regnets smattrande mot rutan utanför och såg mörkret lägga sig till stearinljusets sken.

Måndag

Vi vaknade upp till en solig och vacker höstdag, och gav oss ut på en löptur i soluppgången för att utforska närområdet lite mer. Lagom till att vi kom tillbaka stod en stor frukost uppdukad i vårt torp, som slank snabbt ner innan vi packade väskorna, drog på kängorna och begav oss ut. På platser i Västsverige där det inte går bussar har Västtrafik en tjänst där det går att boka “Närtrafik”, det är lite som kollektivtrafik mellan landsbygd och stad. Den hämtar upp dig där du befinner dig, och släpper av dig på en hållplats i staden. Vi bokade vår upphämtning och blev lite senare avsläppta inne i Falköping där vi började dagens vandring.

Ett par kilometer efter att vi lämnat Falköping station började den mer naturnära delen av vandringen. Vägarna är lätta att vandra - öppna landskap i form av ängar, åkrar och hagar varvas med mindre skogspartier och en del promenad längs landsväg just denna del av leden. Första kilometrarna av vandringen går på Mösseberg och efter ungefär sju kilometer kommer man till en vacker utsiktsplats ut över Kinnekulle och fälten nedanför. Precis där sluttningen ner för berget börjar finns det bänkar och en liten grillplats där det kan passa bra att stanna för fika eller matlagning.

Vi vandrade vidare längs leden, med den klassiska pilgrimsledssymbolen som vägvisare, förbi K-design där vi åt lunch dagen innan, genom hagar och mindre skogspartier. I ett av de där skogspartierna bestämde vi oss för att laga en sen lunch. På en bädd av mossa, omgiven av höga tallar som släppte igenom lagom mycket ljus för att skapa ett vackert ljusmönster på marken, slog vi oss ner och lagade stekt potatis med kantarellstuvning, grönkålspesto och lingon.

RECEPT: Stekt potatis med kantarellstuvning, grönkålspesto och lingon

Utomhusmatlagning

Fotograf: Agnes Maltesdotter

Efter lunchstoppet gick vi vidare och efter ytterligare ett par timmars vandring, och sammanlagt strax över 20 km, var vi tillbaka på Nästegården. Efter en dusch och lite avkoppling i torpet tände vi en eld i den eldstad som finns i Nästegårdens trädgård - det vankades matlagning över öppen eld. Kvällen avrundades med en havreotto med pumpa, fänkål och eldad bellaverde som vi hann sitta och äta i trädgården i dagens sista ljus.

RECEPT: Havreotto med pumpa, fänkål och eldad bellaverde

Agnes Maltesdotter, Undanflykter

Fotograf: Therese Elgquist

Tisdag

Planen för dagen var att vandra den resterande sträckan bort till Varnhem (och sedan ta Närtrafik tillbaka till vårt torp), men vädret ville annorlunda. Hotfulla moln och ett ihållande, men vackert, höstregn justerade våra planer och efter ännu en god och mysig frukost i torpet, med tända ljus för att lysa upp i mörket gick vi istället ner mot - och en bit längs med - Hornborgarsjön, innan vi vände tillbaka och kom in på leden tillbaka till Nästegården igen. Att värma upp sig, och byta om till torra kläder kändes välkommet!

Vi hade fått berättat för oss att den resterande delen av vandringen bjuder på ytterligare skogspartier, ängar och kulturlandskap, utsikter och inte minst en vacker tur upp för platåberget Billingen. För oss blev det istället lite mer tid i stugan, och en värmande linsgryta med vitlöksfräst majs - den perfekta maten att värma upp sig med under vandringen - innan vi packade ihop för att ge oss av hemåt igen. Resten av leden får vi upptäcka en annan gång!

RECEPT: Värmande linsgryta med vitlöksfräst majs

Utomhusmatlagning

Tips!

Det är bra att kolla upp är när de olika kaféerna längs leden har öppet, om du är intresserad av att besöka dem. Öppettiderna varierar under lågsäsong.